Mazda 2

mazda2_jap-pack_2014_001__jpg72-(2)

Helt nye Mazda2 er nå klar for Europa. Med ny SKYACTIV-teknologi og Mazdas prisvinnende KODO-design debuterer Mazdas nye modell i B-segmentet ved et ekslusivt pressearrangement i Barcelona i begynnelsen av november. Bilen vil bli vist på flere nasjonale bilmesser gjennom høsten og vinteren.

Helt nye Mazda2 minner sterkt om konseptbilen Hazumi, som ble vist på Geneve Motorshow i mars iår. Den har samme interiør som vi først fikk se på Mazda3 med blant annet Active Driving Display, et pop-up display på dashbordet foran føreren. Nye Mazda2 er først i klassen med en lignende informasjonsskjerm. Nye Mazda2 har også MZD Connect, Mazdas in-car connectivity system. Kupeèn er bemerkelsesverdig romslig og komfortabel, spesielt for føreren, men Mazda2 har også meget god benplass bak, blant de største i klassen.

Under panseret finner vi fire forskjellige motorvarianter, deriblant en helt ny SKYACTIV-D 1.5 liters dieselmotor med 105 hk og med et maksimalt dreiemoment på 220 Nm. En motor som har et gjennomsnittlig drivstofforbruk på bare 3,4 l/100 km. Helt nye Mazda 2 blir også tilgjengelig med SKYACTIV-G 1.5 liters bensinmotor, for Norge i to forskjellige versjoner, med 75 eller 90 hestekrefter. Kraften overføres til forhjulene via fem- eller seks-trinns SKYACTIV-MT manuelle girkasser eller en seks-trinns automat girkasse, SKYACTIV-Drive. Alle girkassene er nyutviklede, kompakte og lette for å passe til Mazda2, men finnes allerede i andre versjoner i de nye Mazda-modellene, Mazda3, Mazda6 og Mazda CX-5.

Nye Mazda2 har også SKYACTIV-Chassis med sportslige og direkte kjøreegenskaper som gir en følelse av Jinba Ittai, et japansk uttrykk for hest og rytter som blir til en enhet. SKYACTIV-Chassis er utviklet for å gi nye Mazda2 både høy komfort og stabile veiegenskaper.

Nye Mazda2 er meget velutstyrt når det kommer til ny og moderne teknikk, ikke minst innenfor aktiv og passiv sikkerhet. Mazdas sikkerhetssystem i-ACTIVSENSE inkluderer i Mazda2 blant annet også Blind Spot Monitoring (BSM). Det er første gang vi ser dette sikkerhetssystemet på en Mazda i Europa. Systemet hjelper føreren å holde oversikt over skjulte steder bak og ved siden av bilen, også ved rygging. Nye Mazda2 veier i sin letteste versjon kun 970 kilo, til tross for at den har Mazdas unike og kraftige sikkerhetskarrosseri SKYACTIV-Body, som har en betydelig større og lettere del av lett og ultralett høyfast stål enn den nåværende Mazda2-modellen. I Norge blir helt nye Mazda2 levert med DAB-radio.

Når det gjelder introduksjonen på det europeiske markedet benytter Mazda denne gang en litt utradisjonell lanseringsstrategi. Istedet for å fokusere på store internasjonale Motorshow vises bilen på et antall nasjonale bilmesser og andre arrangementer. For eksempel vises bilen på the International Film Festival of Rome fra 16-25. oktober, i Zürich (5-9. November), Wien (15-18. Januar) og Brüssel (15-25. Januar). Noen utvalgte norske journalister vil få muligheten til å prøvekjøre bilen i Barcelona 4. november. Salgsstart i Europa og Norge vil være tidlig vår neste år.